6:12 PM
Поради вчителя-дефектолога

Поради вчителя-дефектолога

Рекомендації батькам
щодо взаємин з дитиною і з особливими потребами


Дитина із особливими потребами потребує постійної батьківської підтримки. Підпорядкувати таку дитину загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві неможливо, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.
 

  • Пам’ятайте, щодитина не винна в тому, що вона особлива. Особливості такої поведінки в кожному конкретному випадку зумовлені певними причинами: проблемами під час вагітності матері, ускладненням під час пологів, психосоціальними причинами (стиль виховання в сім’ї).
  • Усвідомте, щовиховання та навчаннядитини з особливимипотебами– цедовготривалий, складнийпроцес, щопотребуєВашогоуміння, терпіння, знання.
  • Навчітьсядаватиінструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4 слів. В іншомуразідитина просто «виключиться» і не почує Вас.
  • У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакшедитина буде маніпулювати Вами. Чітковизначіть і обговоріть з дитиною, щоможна, а що не можнаробитивдома, в дошкільномузакладі.
  • Для підняттясамооцінки, віридитини в своїможливості – хвалітьїї за успіхи і досягнення, навітьсамінезначні.
  • У повсякденномуспілкуванні з дитиноюізособливими потребами уникайтерізкихзаперечень, тому щотакідіти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборонунепослухомабо вербальною агресією. В цьомувипадку треба говорити з дитиноюспокійно і стримано, бажанодатиможливістьвибору для малюка.
  • Разом з дитиноювизначте систему заохочень і покарань за хорошу і погануповедінку. Визначіть систему правил поведінкидитини в групідошкільного закладу, вдома. Просітьдитинувголоспромовлятиціправила.
  • Старанно, своєчасновиконуйтепобажання і завданняпедагогів. Не нехтуйтепорадамипедагогівщодонеобхідностіконсультування та лікування у лікарів–фахівців.
  • Намагайтесящоденнозакріплюватизавдання, по можливості, в ігровійформі. Допомагайтедитині, аленевиконуйтезавданнязанеї.
  • Якщодитинавтомилася – дайтеїйневеликийвідпочинок, абозаймітьїїіншоюдіяльністю.
  • Не вимагайтевіддитинибільше, ніж вона може.

Корекціязатримкипсихічногорозвиткудітейпотребуєтривалої і систематичноїроботи, якаохоплюєвсівидиїїдіяльності. Черезцедужеважливо, щобкорекційнимзавданнямбулопідпорядкованенетількизаняття, а й режимнімоменти, організаціядозвіллядитини, дезнайдутькориснезастосуваннярізнірозвиваючіігри, відповіднодовіку і можливостейдитини.

Подібнірозвиваючіігриможна з успіхомпроводити й вдома, тим самим підтримуючинавчальнийпотенціалдитини.

 

Гра «Закрий!»

Мета: вчитисприймати, порівнювати, виділятипредметисхожі та відмінні за формою.
Матеріал: дві баночки контрастного розміру, маленькі та великі кульки (кришечки).
Хід:
Показатидитинідві баночки, вказати, що одна баночка велика, а друга – маленька. Потімпродемонструватималенькі і великі кульки. Великі кульки потрібнозібрати у велику баночку, а маленькі – в маленьку (показ). Післявиконаннязавданняпопроситизакрити баночки відповіднимикришечками.
 


Гра «Де звучить?»

Мета: розвитокзорової і слуховоїуваги, навичокорієнтування у просторі.
Матеріал: будь-яка іграшка, яка створює звук.
Хід:
Показатиіграшкудитині. Поторохтітьіграшкою, щобдитиназвернула на неїувагу, а потіміграшкавідводиться в сторону і зновуторохтить. Дитинаіззакритимиочима повинна вказатинапрямзвідкиіде звук. Граповторюється 2-3 рази.
 


Гра «Хто як говорить?»

Мета: спонукатидитинуповторюватизвуконаслідувальні слова.
Матеріал: іграшки добре відомихдитинітваринабоїхзображення.
Хід:
 

Показатидитині по черзііграшки, назватиїх. Запитати: Як говорить котик? (мяу-мяу ). Собака? (гав-гав) тощо.


Гра «Прищепки»

Мета: корекціядрібної моторики пальців.
Матеріал: прищепки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуетиодягу.
Хід:
Прищепки в грівикористовуються як тренажер для пальчиків.
Вирізати з паперудекількасилуетіврізногоодягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.). Попроситидитинудопомогти Вам розвіситибілизну на мотузку за допомогоюприщіпок.
Якщо у Вас немає часу виготовитисилуети – можнаприщіпкичіпляти на міцнийаркушпаперучиширокулінійку.
 


Гра «Оплески»

Мета: розвиток фонематичного сприйняття.
Хід:
Дитинамаєплеснути в долоністількиразів, скількипредметівзнаходиться на столі;
Дорослийповільноритмічноплескає в долоні – дитина повинна відтворитикількістьоплесків.

Примітка: спочаткукількістьпредметів та оплесківмає не перевищувати 3. З часом кількість і темп оплесківзбільшується.
 


Гра «Зберифігуру»

Мета: Удосконалитивміннярозташовуватипредмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називатидеталі за величиною (великий, менший, найменший).
Матеріал: вирізані з картону/паперучастинисніговика, ялинки.
Хід:
Розкласти перед дитиноюдеталісніговика. Запропонуватизібратийого, починаючи з найбільшого круга.
 


Гра «Подарунокляльці»

Мета: закріпитипоняття про колір.
Матеріал: лялька, кружки основнихкольорів – білого, чорного, червоного, синього, жовтого, зеленого (по 2 шт.).
Хід:
а) Спочаткузапропонуєназвати, якогокольору кружок Ви даєтедаєляльці.
б) Попросітьдитинудатиляльцічервоний (зелений, синій…) кружок.
в) Покажітьдитинічервоний (зелений, синій…) кружок і попросітьїї «Дай ляльці такий же самий кружок».
 


Гра «Весела пташка»

Мета: закріпити знання про розташування предметів в просторі; розуміння та вживанняпростихприйменників в, на, під, за.
Матеріал: двііграшки-пташки, іграшковімеблі (шафа, стіл, стілець).
Хід:
а) Дві пташки, Ваша і дитини, літають. Дитинаповторюєдії за Вами.
б) Ви говорите, кудиполетіла пташка – вгору, вниз, а дитинавиконуєдію.
в) Діянавпаки: «А зараз пташка літатиме, а тискажеш, куди вона полетіла».
г) Запропонуйте заховати пташку за шафу, в шафу, посадити на стіл, стілець, підстілець і т. д.
 


Виконанняпростихпобутовихінструкцій

Мета: формуватиздатністьдитинирозуміти часто використовувані в побуті слова, виконуватипростісловесніінструкції.
Хід:
Розуміннядитиноюціліснихсловосполучень, які вона могла багато раз чути. Запропонуватиїйвиконативідповіднідії, наприклад:
- поцілувати маму;
- обійняти тата;
- пограти в ладоньки;
- закритиочі;
- помахати ручкою;
- узяти маму за руку і йти до столу і т. д.
2) Закріпитиназвизнайомихіграшок. З'ясувати, чи може дитина показати частини свого тіла і частини тіла ляльки або іграшкової тварини:
- Покажи зайчика, собачку, машину, ляльку.
- Візьми ляльку.
- Дай мені ляльку.
- Покажи, де у ляльки голова. А де в тебеголівка?
 


Гра «Дедзвенитьдзвіночок?»

Мета: орієнтування в просторівідносно себе.
Матеріал: дзвіночок.
Хід:
Попросити дитинуз акрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).

Переглядів: 122 | Додав: mironovka_irc | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar